Höyrylaiva Kurun uppoamisesta tulee tänään kuluneeksi 90 vuotta. Matkustajia Tampereelta Kuruun kuljettanut alus kaatui rajussa myrskyssä Näsijärvellä lähellä Siilinkaria 7. syyskuuta 1929. Onnettomuudessa hukkui lähes 140 ihmistä. Rajussa syysmyrskyssä tapahtuneesta haaksirikosta selvisi hengissä vain parikymmentä ihmistä.
Höyrylaiva Kurun uppoaminen on Suomen sisävesiliikenteen suurin haaksirikko.
Noin kolmannes onnettomuudessa kuolleista oli kurulaisia, jotka olivat lähteneet kotimatkalle Tampereelta. Pienellä paikkakunnalla haaksirikon seuraukset koskettivat tavalla tai toisella lähes jokaista asukasta.
Höyrylaiva Kuru oli paikkakuntalaisten ylpeys, joka 1920-luvulla tunnettiin Näsijärven voimakkaimpana ja nopeimpana laivana. Kurulaisilla on Näsijärven pohjoispäästä noin 100 kilometrin matka Tampereelle, ja laiva oli tuolloin nopein ja luotettavin kulkuväline.
Turmapäivänä riehui kova syysmyrsky, minkä vuoksi pienemmät laivat eivät uskaltaneet lainkaan lähteä vesille. Tuulen nopeuden kerrotaan rajuimmillaan olleen jopa 11 beaufortia eli noin 30 metriä sekunnissa.
Matkustajia oli tavallista enemmän, lähes 150 henkeä, ja lisäksi laivassa oli 12-henkinen miehistö. Useat Tampereella asuneet oppikoululaiset ja nuoret tehdastyöläiset olivat lähdössä viikonlopuksi maalle vanhempiensa luo. Lisäksi oli maitotilipäivä, joten monet olivat käyneet noutamassa maitorahojaan meijerien konttoreista.
Myrsky kaatoi Kuru-laivan pian satamasta lähdön jälkeen lähellä Siilinkarin saarta. Alus upposi nopeasti, eivätkä kaikki matkustajat ehtineet edes siitä ulos. Pelastustöissä ahkeroineet alukset Tarjanne ja Näsijärvi saivat vedestä ylös 22 eloonjäänyttä.
Teksti: Karjalainen 7.9.2019
Kuvat: Karjalainen 7.9.2019 & Wikipedia
Lisätietoa: WIKIPEDIA
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti